sobota 29. novembra 2014

Oculus Rift

Možnosť vyskúšať si Oculus Rift nemáte každý deň a preto keď sa mi ponúkla tak som ju hneď využil. Aj keď na Oculuse bežalo iba nejaké prezentačné demo - nie reálna hra, bolo to dosť skúseností na to aby som vedel, že táto technológia je zatiaľ viac boom a hype ako reálny prínos.

Pocit z 3D priestoru je to o niečo lepší ako pri 3D televízii alebo kine, predsa, pozeráte sa na obraz vlastnými očami, bez filtra. Aj prenos pohybu hlavy do priestoru je super vec, aj keď, neviem si predstaviť, ako sa otočíte v Battlefielde o 180 stupňov, to sa celkom ľahko zamotáte do káblov, bez ktorých sa Oculus pochopiteľne nezaobíde. Energia aj náročnosť prenášaných dát je jedna vec, a bezdrôtový prenos by problémy oculusu ešte prehĺbil.

Okamžite po nasadení okuliarov sa sa pri pohybe dostavil pocit "nevoľnosti" ktorý ale po čase zmizol. Čo nezmizlo boli závrate spôsobené neschopnosťou mozgu vyrovnať sa s tým že oči vidia pohyb ale v skutočnosti stojíte. Strata rovnováhy môže byť tak veľká, že pri komplikovanejších pohyboch ju môžete stratiť úplne a spadnúť. :) V tomto smere je o čosi horšie ako pri 3D telke, kde predsa len periférne vnímate okolie, ktoré sa nehýbe a hlava to ešte dokáže rozchodiť.

Čo je horšie, je technologická nepripravenosť. Pozeráte sa na displej s rozlíšením približne 720p, pri druhej verzii Oculusu 1080p. Bohužiaľ, z takej blízkosti, že vidíte kompletný raster LCD displeja. Nízke rozlíšenie, kde je navyše polovica horizontálneho rozlíšenia určená pre ľavé a polovica pre pravé oko (pri full hd teda výsledne rozlíšenie je 960x1080 pixelov) je ešte navyše veľmi zvýraznené pomalosťou. Displeje v Oculuse významne zameškávajú a je tam badateľný input lag. Pohyb je trhaný aj keď pohyb renderovaný na displeji počítača je plynulý. Oculus skrátka nedokáže tak rýchlo prekreslovať jednotlivé obrazovky. Znovu, druhá verzia je na tom vraj o čosi lepsie, ale stále je to len o čosi... Nie dobre.

Oculus bude problémom rastru trpiet dlhodobo. Jeho displej je skráta veľmi blízko našich očí. Zatiaľ co mobilu stačí 300 dpi, pri oculuse to bude málo. Šošovky a vzdialenosť spravia svoje. Navyše, aj keď tam dáte dva 4K displeje, tak si neviem predstaviť mašinu ktorá by v tomto rozlíšení stíhala renderovať hru. A pre každé oko zvlášť.

Reálne vidím Oculus ako peknú hračku a demonštráciu možností, ktorá tu už kedysi dávno bola (VR helmy) ale kúpiť by som ju napriek relatívne nízkej cene nekupoval. Neviem si predstaviť reálne uplatnenie v hre. Stále radšej uprednostním kvalitný a efektný 2D obraz, pred kompromisným 3D zobrazením, z ktorého mi občas príde nevoľno, alebo sa kvoli nemu zdrbem zo stoličky. Tažká je cesta nových technológií do hráčskych obývačiek :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára